Generične poslovne strategije podjetja: Analiza z uporabo metode Šest klobukov razmišljanja
Na Ekonomsko-poslovni fakulteti pri skupnem predmetu Bolonjskega visokošolskega programa v tretjem letniku dodiplomskega študija, predmet Politika podjetja in strateški management, spoznanja o razvoju prečnih oz. prenosljivih kompetenc študentov prenašamo na več kot 130 študentov generacije. Pri omenjenem predmetu je doc. dr. Tjaša Štrukelj v ponedeljek, 27. novembra 2017 študente z metodo Šest klobukov razmišljanja (angl. Six Thinking Hats) spodbudila k analizi Porterjevih (1985) generičnih poslovnih strategij, predvsem z vidika stroškovne učinkovitosti in diferenciacije. Predavanja so namreč zajemala strategije podjetja, metodo Šest klobukov razmišljanja pa smo vsebinsko povezali s kurikulumom predmeta.
Metoda Šest klobukov razmišljanja temelji na metodi paralelnega razmišljanja, ki jo je razvil Edward de Bono (npr. de Bono, 2005). Z uporabo metode naše razmišljanje ločimo, usmerimo v posamezni vidik in šele na koncu spet sestavimo v celoviti pogled. Edward de Bono je vidike razmišljanja simbolično poimenoval »klobuki« (okrilje, pod katerim poteka razmišljanje), ki jih je poimenoval po barvah, da nas spomnijo na vidik razmišljanja, v katerega smo trenutno usmerjeni. Klobuki so usmerjeni v organiziranje, razmišljanje o dejstvih, razmišljanje o koristih, tveganjih, čustvih/intuiciji in novih alternativah, ki jih je možno zavestno sprožiti s tehnikami lateralnega razmišljanja (npr. de Bono, 2006). Vrstni red uporabe klobukov se razlikuje glede na cilje razmišljanja (de Bono.si, 2017a; 2017b).
Študentje so si izbrali ali bodo razmišljali o konkuriranju podjetja na osnovi nizkih stroškov (in s tem nizkih prodajnih cen) ali na osnovi diferenciacije učinkov (proizvodov/storitev) na drugih osnovah, npr. na kakovosti, dizajnu, enostavnosti uporabe, varnost idr. Študentje so najprej strategijo nizkih stroškov oz. diferenciacije analizirali individualno, nato pa pod vodstvom visokošolske učiteljice, ki je nastavila plan procesa razmišljanja in ga nadzirala, v skupini paralelno razmišljali o posameznih vidikih vsake od analiziranih strategij. visokošolska učiteljica je zbrane ideje na koncu povzela v zaključek. Ugotovili smo, da omejitev na izbrani vidik razmišljanja ni vedno enostavna. Utrinke dogodka prikazujeta sliki 1 in 2.
Študentje so z uporabljeno metodo spodbujali predvsem razvoj kompetenc ustvarjalnosti (sposobnost razvijanja novih konceptov in novih povezav med obstoječimi idejami in koncepti, oblikovanja izvirnih in uporabnih rešitev problemov in uporabe tehnik ustvarjalnega razmišljanja), pa tudi komunikacijskih spretnosti (sposobnost javnega nastopanja in veščine samo-izražanja, izražanja in zagovarjanja lastnega mnenja, pogajanja ter jasnega in razumljivega izražanja, razlage idej, misli, mnenj), in podjetnosti (sposobnost ustvarjanja novih, edinstvenih rešitev ter spodbuditi in sprejeti spremembe).
Ciljno usmerjen razvoj kompetenc na Ekonomsko-poslovni fakulteti razvijamo in dopolnjujemo v okviru projekta Erasmus+ z naslovom »The acceleration method of development of transversal competences in the students’ practical training process«. Pri projektu nagovarjamo hitrejše usvajanje prečnih oz. prenosljivih kompetenc študentov podjetnost, timsko delo, ustvarjalnost in komunikativnost, s katerimi se bodo študentje lažje razlikovali na trgu delovne sile in tako izboljšali svojo zaposljivost. V projektu razvijamo proces z uporabo več metod ustvarjalnega praktičnega poučevanja, s katerimi želimo omogočiti razvoj izbranih kompetenc študentov, tako pridobljena spoznanja pa sodelujoči visokošolski učitelji sproti prenašamo v izvedbo pedagoškega procesa. Ugotavljamo, da takšen način dela prinaša mnoge pozitivne učinke na izboljšanje pedagoškega procesa in opažamo viden napredek v razvoju kompetenc študentov, ki o takšnem načinu aktivnega dela izražajo pozitivno mnenje in so mu naklonjeni.
Citirana literatura:
De Bono, E. (2005). Šest klobukov razmišljanja. Ljubljana: New Moment.
De Bono, E. (2006). Lateralno razmišljanje: prvi slovenski prevod pregledane in prenovljene različice. Ljubljana: New moment (Begunje: Cicero).
de Bono.si (2017a). Šest klobukov razmišljanja – o metodi. Dosegljivo 23. novembra 2017 na: debono.si/sest-klobukov-razmisljanja-o-metodi.
de Bono.si (2017b). Šest klobukov razmišljanja – o knjigi. Dosegljivo 23. novembra 2017 na: debono.si/sest-klobukov-razmisljanja-o-knjigi.
Porter, M. E. (1985). Competitive advantag: creating and sustaining superior performance. New York: The Free Press; London: Collier Macmillan.
Informacije
KDO? doc. dr. Tjaša Štrukelj, visokošolska učiteljica Ekonomsko-poslovne fakultete
KAJ? Generične poslovne strategije podjetja: Analiza z uporabo metode Šest klobukov razmišljanja
KDAJ? V ponedeljek, 27. 11. 2017
KJE? Univerza v Mariboru, Ekonomsko-poslovna fakulteta, Razlagova ulica 14, predavalnica P1.4
Z metodo Šest klobukov razmišljanja ciljno usmerjamo proces razmišljanja paralelno, vedno le na posamezni vidik. To je lahko zelo uporabno tudi v poslovnem svetu!
V imenu visokošolskih učiteljev in sodelavcev Ekonomsko-poslovne fakultete
doc. dr. Tjaša Štrukelj